Lichthuys blog.

Bij Lichthuys geloven we in de kracht van kennis, ervaring en een frisse blik. In onze blog delen we inspirerende inzichten, praktische adviezen en diepgaande analyses over finance, vastgoed en control. Of je nu een ervaren interim-professional bent of een organisatie vertegenwoordigt die zoekt naar daadkrachtige expertise, hier vind je waardevolle content die je helpt vooruit te kijken en strategische keuzes te maken.

Van praktijkverhalen en trends tot verdiepende interviews met experts – onze blogs zijn er om jou te ondersteunen in jouw vakgebied. Blijf op de hoogte, laat je inspireren en ontdek hoe wij bij Lichthuys impact maken met de juiste tegenkracht!

Bij Lichthuys werken wij nauw samen met zowel onze opdrachtgevers als de Lichthuysers om te zorgen dat de inhuur van interim professionals soepel en volgens de laatste wet- en regelgeving verloopt. Met de aankondigde handhaving arbeidsrelaties (Wet DBA) vanaf 1 januari 2025, is het belangrijk dat wij samen met opdrachtgevers en zzp'ers nog zorgvuldiger omgaan met de contractuele samenwerking.
De zomer staat voor de deur, een perfect moment om terug te kijken op het afgelopen half jaar en om onze plannen voor de rest van het jaar te delen. Bij Lichthuys zijn aandacht en waardering voor de Lichthuysers essentieel, omdat zij het verschil maken voor onze opdrachtgevers. We hebben weer geïnvesteerd in de ontwikkeling van ons team door middel van trainingen in persoonlijke groei en inhoudelijke bijeenkomsten. We zijn blij met de tevredenheid van onze opdrachtgevers, die vaak kiezen om samenwerkingen te verlengen of uit te breiden. We zijn trots dat onze expertise continu gewaardeerd en gevraagd wordt.
Hij was oorspronkelijk accountant maar maakte in 2016 de sprong naar ‘de andere kant van de tafel’ bij een woningcorporatie in Deventer. Eerst als controller, daarna als teamleider en meewerkend voorman van het team van business controllers en Informatie-&Applicatiebeheer. In 2022 besloot Fatih als interim professional verder te gaan. Na opdrachten voor de Belastingdienst en bij een woningcorporatie, startte hij in 2023 als controller bij Circle8. Met deze ervaring heeft Fatih als Lichthuyser een reis gemaakt van de publieke naar de commerciële sector. Hij vertelt over de inzichten die hij onderweg heeft opgedaan.
Met meer dan 25 jaar ervaring is Abraham een doorgewinterde manager bedrijfsvoering, controller, risicomanager en (bestuurs)adviseur. Hij geeft ons een inkijkje in zijn diverse en dynamische carrière binnen de woningcorporatiesector. Sinds 1997 is Abraham werkzaam als zelfstandig adviseur en manager. Zijn specialiteiten zijn: finance, compliance, beleid- en organisatievraagstukken. Gedurende deze periode heeft hij altijd verschillende functies bekleed, variërend van manager bedrijfsvoering tot controller. Opmerkelijk is dat hij beide functies even leuk vindt, waarbij elke rol verschillende aspecten biedt die hem aanspreken.
Met zo’n 20 jaar ervaring als Manager Wonen kent Monique de corporatiesector door en door. Ze vertelt over haar interesse voor de volkshuisvesting die al vroeg duidelijk werd tijdens haar studie facilitaire dienstverlening. Ze startte aan de opleiding met het idee later als facilitair manager aan de slag te gaan in een ziekenhuis of andere organisatie die zorg biedt. Een ommekeer volgde na een tegenvallende snuffelstage in het ziekenhuis. In het 2e jaar ging ze dan ook verder in de richting Consumentenzaken die zich meer richt op communicatie en maatschappelijk gerichte managementvraagstukken. Hier ontstond haar interesse voor de volkshuisvesting al snel.
Door de toeslagenaffaire zijn Nederlandse ouders de afgelopen jaren gedupeerd door de Belastingdienst. De kinderopvangtoeslag die zij ontvingen, moesten ze onterecht terugbetalen. Hierdoor kwamen ouders in financiële problemen, met schulden als gevolg. Het kabinet en de Belastingdienst kondigden verschillende regelingen aan die de publieke en private schulden van gedupeerden zoveel mogelijk moeten compenseren. 
Nu we het eerste half jaar van 2023 achter ons hebben gelaten, is het tijd om terug te blikken. Hetwas een dynamische periode, waarin we verschillende uitdagingen en kansen hebben ervaren. We zijn trots op onze Lichthuysers en de mooie en interessante projecten en samenwerkingen. Dit heeftons in staat gesteld om een breder scala aan oplossingen en expertise aan te bieden aan onze opdrachtgevers.
Bij herstructureringsprojecten zijn veel partijen betrokken. Het leuke daarvan is de variatie aan belangen. Je bent als projectmanager echt de spin in het web: je zorgt dat alle partijen hun werk kunnen doen op het moment dat dat nodig is. Het vraagt een uitgebreidere aanpak dan nieuwbouw of renovatie en dat geeft deze projecten een extra dimensie. 
Herstructureringsprojecten
Corporaties staan voor keuzes als het gaat om de duurzaamheid van het verdienmodel. Hoe houd je als corporatie dan ook koers bij je ambities?
Combineren van kennis en inzichten bij verschillende woningcorporaties
Elke woningcorporatie in Nederland heeft zijn eigen signatuur, uitdagingen en manier van aanpakken. We kunnen hierin veel van elkaar leren. Door bij verschillende corporaties aan tafel te zitten en verschillende rollen te vervullen, merk ik dat ik kennis en nieuwe inzichten combineer. Wat je op de ene plek hoort, kun je wellicht weer inbrengen op een andere plek en andersom.
Tijd voor een vooruit- en een terugblik
We zijn inmiddels halverwege 2022. Er gebeurt een hoop in de wereld, wat veel onzekerheid met zich meebrengt. Hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen half jaar en een vooruitblik op wat 2022 ons nog gaat brengen.
Wat zou ik graag eens in de toekomst willen kijken, tien jaar vooruit. Bijvoorbeeld om te zien hoe Lichthuys er dan voor staat. Zijn we eigenlijk wel toekomstbestendig? Waar ligt de wens van onze klanten over tien jaar? Welke kennis vergaren de Lichthuys professionals de komende jaren? Hoe groeit ons netwerk verder? En hebben we ons dan eindelijk toch door de corona-pandemie heen geslagen?
Woningcorporaties zijn momenteel volop bezig met de verduurzaming van hun woningen. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en door het verduurzamen van de woningen in het beheer van woningcorporaties kan een grote stap worden gezet in het realiseren van het Klimaatakkoord. Hiervoor moeten soms flinke aanpassingen worden doorgevoerd in de sociale huurwoningen zelf. Doordat deze projecten om een goede synergie tussen verschillende belanghebbenden vragen, is het een uitdaging om iedereen op het juiste moment en op de juiste manier betrokken te krijgen in het proces. 
Datakwaliteit op orde krijgen én houden draagt in de woningcorporatiesector bij aan een betere dienstverlening aan huurders, een efficiëntere organisatie en betrouwbaarheid van verantwoordingsinformatie. Maar hoe start je hiermee? Met een praktijkvoorbeeld neem ik je graag mee in de wereld van datakwaliteit. Welke stappen kun je zetten en waar kun je doelgericht op sturen?
Woningcorporaties leveren een essentiële bijdrage aan welvaart en welzijn in Nederland. De woningcorporatiesector is een markt die continue in beweging is en te maken heeft met ingrijpende veranderingen, veroorzaakt door zowel interne als externe ontwikkelingen. De druk op de woningmarkt laat de vraag naar betaalbare huurwoningen stijgen. Meer investeringen in nieuwbouw en duurzaamheid zijn nodig. Maar good governance en in control zijn, blijven keiharde randvoorwaarden. Hoe zorg je dat iedereen binnen de corporatie gemotiveerd blijft om aanpassingen door te voeren zodat deze uitdagingen kunnen worden aangegaan? Hoe creëer je voldoende draagvlak terwijl zo veel externe factoren vragen om aandacht?